Van der Valk Shipyard stapt over op Geberit FlowFit

Van der Valk Shipyard in Waalwijk is de eerste jachtbouwer die met de bouw van het jacht Blue Jeans overgestapt is op het nieuwe persleidingsysteem Geberit FlowFit. En dat is tot volle tevredenheid, laten Yoeri Bijker, sales- en marketingmanager, en uitvoerend installateur Thomas Stolze weten.

Van der Valk Shipyard is gespecialiseerd in de bouw van luxe motorschepen met een lengte die globaal varieert tussen de 20 en 40 meter. Dit is wereldwijd een groeimarkt, waarin Van der Valk Shipyard een voorname speler is. Momenteel wordt er gewerkt aan het jacht met de illustere naam Blue Jeans. Dit jacht Blue Jeans heeft een lengte van 33 meter, een breedte van 7,10 meter en een hoogte boven de waterlijn van ongeveer 10 meter. Het schip wordt volgend jaar juni overgedragen aan de eigenaar, die afkomstig is uit Azië.

Kwaliteit

In de wereld van de luxe jachtbouw is kwaliteit een absolute voorwaarde, zowel de kwaliteit van de vaklieden als die van het eindresultaat. Aan de andere kant is tijd hier ook geld, zeker nu het steeds lastiger is om goede installateurs te vinden. Om die reden heeft Van der Valk Shipyard besloten voor alle leidingwerk definitief de switch te maken naar het nieuwe persleidingsysteem Geberit FlowFit. En dat bevalt prima, leggen Yoeri Bijker en Thomas Stolze in deze editie uit.

Eerste jacht met nieuw persleidingsysteem wordt gebouwd

Van der Valk Shipyard in Waalwijk is de eerste jachtbouwer die met de bouw van het jacht Blue Jeans overgestapt is op het nieuwe kunststof leidingsysteem Geberit FlowFit. En dat is tot volle tevredenheid, laten Yoeri Bijker, sales- en marketingmanager, en uitvoerend installateur Thomas Stolze weten. Van der Valk Shipyard is in 1967 opgericht. Oprichter Wim van der Valk vervoerde samen met zijn vader en broer in het Westland (vanuit Wateringen) met platte dekschuiten allerlei producten voor de vele tuinders in dit gebied. Op een gegeven moment bouwden zij op een van hun schepen voor hun plezier een kajuit en dat viel in het oog. Dit werd nieuwe handel, waarna Wim van der Valk besloot hierin verder te gaan: Van der Valk Shipyard was opgericht. Eerst nog in Wateringen, maar ongeveer 10 jaar later verhuisde het bedrijf naar de Industrieweg in Waalwijk waar het nog steeds is gevestigd.

Loonlijst

Het bedrijf is behoorlijk gegroeid. Inmiddels staan er 45 man op de loonlijst. Zij zijn een mooie mix van doorgewinterde vakmensen en jonge ambitieuze collega’s en vormen tezamen het kapitaal van het bedrijf. Daarnaast is er een uitgebreide flexibele schil waardoor er gemiddeld zomaar 100 personen voor de jachtbouwer in touw zijn. Die zijn hard nodig, want er zijn altijd zomaar zes of zeven schepen in aanbouw. “Wij hebben bewust gekozen voor een hecht kernteam op de loonlijst omdat je dan snel kunt schakelen. Als een klant iets wenst en wij beloven dat te doen dan moet je dat immers waarmaken en wij kunnen daarom altijd terugvallen op onze eigen mensen”, vertelt Bijker, die toevoegt dat ‘snel kunnen bouwen’ een van de unique sellingpoints is van de jachtbouwer. “Een jacht van 35 meter kunnen wij binnen twee jaar leveren en in de markt behoren we daarmee tot de snelste jachtbouwers. En natuurlijk wel door vast te houden aan kwaliteit. We nemen niet de binnenbocht, om het zomaar uit te drukken.”

Maatwerk

Van der Valk Shipyard heeft zich toegelegd op de bouw van luxe motorjachten met een lengte die globaal varieert tussen de 20 en 40 meter en elk jacht is in ‘every inch’ maatwerk. Bijker: “In dat segment is momenteel veel werk, onder andere omdat steeds meer eigenaren van grotere jachten gaan downsizen, zoals dat heet. Dat doen ze omdat echt grote jachten in veel havens niet terechtkunnen.”

Beperkte ruimte

De voorwaarde hierbij is natuurlijk wel dat alle luxe die de eigenaren gewend zijn ook op het kleinere schip moet zitten. “Er zit niet minder werk in een kleiner jacht dan in een groter. Sterker, veel eerder is het meer werk omdat de ruimtes waarbinnen je moet werken veel beperkter zijn. Op minder vierkante meters moet je meer doen en dat vergt vakmanschap.”

Blue Jeans

Elk jacht dat hier van de helling rolt vervult het bedrijf met trots en dat geldt ook voor de Blue Jeans waaraan momenteel wordt gewerkt. In april vorig jaar werd het contact met de eigenaar gelegd, waarna snel zaken gedaan kon worden. December 2020 werd de kiel gelegd. De Blue Jeans heeft een lengte van 33 meter, een breedte van 7,10 meter en een hoogte boven de waterlijn van ongeveer 10 meter en wordt volgend jaar juni overgedragen aan de eigenaar, die afkomstig is uit Azië.
“Dit is voor ons een nieuwe markt”, zegt Bijker. “Dat was voor ons altijd wel een doel, maar het is er door verschillende redenen nooit van gekomen. Een van de redenen is dat in Azië de infrastructuur om onbekommerd te varen slecht is, of in veel gevallen er helemaal niet is. Het is dus geen gebrek aan mensen die een luxe jacht kunnen betalen, want in Azië zijn veel mensen met geld. Hoe deze eigenaar bij ons terecht is gekomen? Via internet, waarna hij uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar onze antecedenten en daaruit is de opdracht voortgekomen.”

Aanpassingen

Bij de bouw geldt als uitgangspunt dat alles maatwerk is, maar er zijn bij Van der Valk Shipyard door de tijd heen al zo veel jachten gebouwd dat waar mogelijk wél wordt gekeken of een ander jacht als basis kan dienen. Zo ook bij de Blue Jeans. “De romp is al een keer ongeveer zo gebouwd, maar de eigenaar wilde een aantal essentiële aanpassingen in onder andere de styling, waardoor toch een uniek jacht ontstaat”, licht Bijker toe.

Geberit FlowFit

Van der Valk Shipyards heeft inmiddels een aantal trouwe klanten en is ook trouw aan zijn leveranciers. Waaronder Geberit dat hier al enkele jaren Geberit Mapress CuNiFe en rvs levert. Een concurrerend kunststof leidingsysteem werd tot dusver gebruikt. Deze systemen waren ook de bedoeling bij Blue Jeans, maar Arjan Schevers, accountmanager Industrie bij Geberit, bracht de bedrijfsleiding ervan op de hoogte dat het nieuwe tijdbesparende systeem Geberit FlowFit in de pijplijn zat. “Omdat ik wist dat FlowFit geïntroduceerd zou worden, heb ik voorgesteld om de stap te maken naar dit revolutionaire systeem. Uiteindelijk is besloten dat alle leidingen voor warm en koud water, de verwarming, lucht en het aircosysteem worden uitgevoerd in Geberit FlowFit. Dit is een wereldprimeur in de jachtbouw”, vertelt hij.

Wennen

Thomas Stolze is bij Van der Valk Shipyard verantwoordelijk voor het installatiewerk en hij zwaait FlowFit alle lof toe. Stolze: “Toen ik FlowFit voor het eerst in handen kreeg moest ik natuurlijk even wennen, maar dat was zo gebeurd en ik was snel overtuigd van de voordelen. Welke dat zijn bij jachtbouw? FlowFit heeft als groot voordeel dat je in tegenstelling tot andere systemen de leiding aan de voorkant kunt afpersen in plaats van dat de hele bek over de leiding heen moet. Daardoor kun je veel makkelijker in beperkte ruimtes werken en in een jacht is elke winst die je kunt boeken met ruimte meegenomen. Bovendien kun je hiermee ook dichter op de huid bouwen en dat is ook ruimtebesparend.“ “Een ander voordeel is dat je slechts twee persbekken hebt in plaats van dat je voor elke diameter opnieuw de perstang moet aanpassen. In dit schip zitten leidingen met diameters die variëren tussen de 16 en 76 millimeter en het kost veel tijd wanneer je de hele tijd de persbek moet vervangen. Als je de tijdwinst gaat uitrekenen, kom je zomaar uit op enkele weken per project.” Bijker vult aan: “In een jacht als dit zit zomaar tussen de drie- en vierduizend uur aan mechanisch installatiewerk, waarvan rond de 60 procent voor het leidingwerk is. Dus je kunt wel nagaan dat de tijdwinst enorm is.”

Voorgoed de standaard

Voor Van der Vak Shipyard is de conclusie dan ook duidelijk: Geberit FlowFit is voorgoed de standaard voor het leidingwerk in alle jachten die nog volgen. Dat kan ook, want het systeem is dik in orde. Bijker zegt daarover: “Bij jachten zoals dit is er altijd een team dat de bouw begeleidt. Dat heeft ook gekeken of dit systeem voldoet aan alle kwaliteitseisen en dit systeem kwam met glans door de ballotage.” Hierbij speelt overigens nog een ander belangrijk aspect mee. Bijker: “Er is niets vervelender dan dat je geen water aan boord hebt, want dan kun je ook niet meer naar het toilet. Wij werken daarom met leveranciers met een gevestigde naam die in de hele wereld service kunnen bieden. En dat geldt voor Geberit, dat wereldwijd actief is en dat wekt vertrouwen. Mocht je onverhoopt eens iets hebben aan een leiding dan is Geberit altijd dichtbij. Alles bij elkaar is de conclusie dat we veel vertrouwen hebben in Geberit FlowFit.”

fotogalerij